Jeugdzorg en passend onderwijs
Sharon Stellaard (1982) promoveerde in 2023 aan de VU op een onderzoek (Boemerangbeleid) naar vijftig jaar hervormingsbeleid in passend onderwijs en jeugdzorg. Lees meer.
‘Boemerangbeleid’, omdat ze een patroon ziet van steeds hetzelfde beleid in net iets andere bewoording, maar met dezelfde averechtse uitkomst: meer jeugdzorgebruik en kosten die alsmaar oplopen. Jeugdzorg faalt al sinds vorige eeuw maar het gesprek verandert niet, politiek bestuurlijk gaat het vooral over symptomen en niet over de oorzaak. Lees verder. Steeds komt terug dat veel jongeren zich niet gehoord voelen in de jeugdzorg, de expertise van ouders niet op waarde wordt geschat: professionals denken het beter te weten, er wordt gedacht en gehandeld vanuit 2 kennisbronnen.
Doordat b.v. het onderwijs voor een grote groep kinderen niet passend is, komen deze kinderen veelvuldig zonder onderwijs te zitten. Wanneer er problemen ontstaan voelen ouders zich vaak niet serieus genomen in de oplossingen die ze aandragen. Dit zijn vaak relatief simpele oplossingen die mogelijk zijn binnen de wet op passend onderwijs. Denken én doen vanuit 3 kennisbronnen maakt een groot verschil: de kennis van ouders, kinderen en jongeren zelf wordt immers serieus genomen.
Samenwerking met ouders
Vanuit het onderwijs horen we regelmatig over het stimuleren van ‘ouderbertrokkenheid’. Vanuit het perspectief van 3Kennisbronnen vind ik samenwerking met ouders een betere omschrijving: waarbij de ervaringskennis van ouders en jongere als expertise gezien wordt en jij als leerkracht/docent je wetenschappelijke en professionele kennis inzet ten dienste van de kinderen/jongeren. Uit onderzoek blijkt dat samenwerking met ouders essentieel is voor leerlingsucces, dit geldt ook in het voortgezet onderwijs. Lees meer.
Leerplichtwet en Veilig Thuis
Vanuit de Leerplichtwet ligt de focus op schoolgang, in plaats van hoe en waar het kind zich optimaal kan ontwikkelen. Wanneer een kind thuis komt te zitten zonder onderwijs, wordt regelmatig een melding gedaan bij Veilig Thuis. Terwijl in de praktijk vaak blijkt dat scholen ‘niet thuis’ geven en ouders dus geen andere school kunnen vinden, zie pagina actueel. In de regio Holland Rijnland doen ze dat anders hier gaan ze uit van leerrecht en gaan zich steeds vaker bemoeien met de achterliggende problematiek, want als een leerling uitvalt is er echt iets aan de hand. Lees verder.
Bemoeien vanuit de behoefte van ouders en kinderen
Wanneer bij dit ‘bemoeien’ de insteek ervaringskennis is, kan dit zeer helpend uitpakken. Echter gebeurt dit meestal niet, waardoor het probleem niet zelden groter wordt door gebrek aan invloed van ouders en kinderen zelf. Ouders worden vaak gezien als de ‘lastige ouders’. Lees verder. Vanuit 3Kennisbronnen heb ik meerdere malen ervaren dat jongeren zich niet op hun plek voelen op het speciaal onderwijs. Wanneer een jongere anders denkt en doet, door b.v. hoogbegaafdheid is er vaak weinig kennis en aanbod beschikbaar. Lees meer. Ook de landelijke oudervereniging Balans krijgt regelmatig berichten van wanhopige ouders als het gaat om een makkelijk lerend- of hoogbegaafd kind. De zoektocht naar passend onderwijs blijkt vaak eindeloos te zijn. Lees meer.
Angst binnen het jeugdzorgsysteem bij ouders én professionals
Er is veel angst binnen het jeugdzorgsysteem, bij ouders die denken dat professionals van een wijkteam hun kinderen weg halen, of managers die bang zijn dat ouders en professionals het niet goed doen. Dat zij als manager dan verantwoordelijk worden gesteld voor b.v de gevolgen van huiselijk geweld of erger. Lees verder. Er zijn nog steeds veel verschillende hulpverleners betrokken en dat werkt alleen maar onduidelijkheid en angst in de hand. Denken en doen vanuit 3Kennisbronnen is erg helpend om hier anders mee om te gaan. Immers ervaringskennis staat voorop, als professional werk je samen naast ouders en kinderen vanuit vertrouwen en zorg je dat mensen de regie houden of terugpakken. Ook in complexe situaties kan dit heel goed. Lees verder.